יום שבת, 11 בפברואר 2017

הרהורי בחירות - במוצאי ראש השנה לאילנות

שלום לכולם!! אשמח לשתף אתכם במחשבות שעלו בי לקראת הבחירות הבאות עלינו לטובה. 
אבל, לפני כן, אני מבקש להביא בפניכם את דבריה המרגשים של רותי גיליס על שלמה נאמן:

אז למה שלמה נאמן?
אני מכירה את שלמה ומשפחתו כבר 25 שנה מבחינתי זו לא רק הכרות אלא גם שיעור של עשיה טובה במסירות ואחריות.
בפעם הראשונה  פגשנו  שמואל ואני את שלמה ושלומית, שני צעירים שעלו ארצה לבדם מחבר העמים כדי להשתקע  ולבנות את  ביתם בגוש עציון. לומר את האמת  שמואל דאג מאוד לזוג הצעיר אבל עד מהרה הבנו  שלפנינו  זוג אמנם צעיר אך נחוש ומלא אמונה.  הם התחתנו  וקנו בית בכרמי צור ומיד הרחיבו אותו עוד לפני  שוותיקים מהם  קנו את ביתם בישוב ...  
שלמה הצטרף למזכירות הישוב ופעל בה במסירות רבה כשהוא מוכיח הבנה וחשיבה מעשית ומקורית. אחרי כמה שנים בישוב יצאה המשפחה לשליחות ציונית חינוכית  בקייב. שלמה  בנה מערכת חינוכית יהודית    שהתרחבה ותרמה לחיזוק יהדותם של רבים ולעלייתם לארץ.       
כשנודע לשלמה על הרצח של שמואל -לא היסס ונסע לשדה התעופה. אמר שעליו להגיע ללויה של אחיו ודרש מקום בטיסה הראשונה לארץ.   נוכחותו של שלמה שהגיע בבקר ללוויה הייתה מרגשת ומחזקת לנו כמשפחה ולישוב.   
בחזרתם מהשליחות   הם התגייסו למשימה הבאה.  חיזוק שכונת צור שלם  שהוקמה לזכר שמואל וחוותה פיגוע בו נרצחו אייל ויעל שורק והחייל שלום מרדכי. הנוכחות של משפחה בוגרת עם ילדים בשכונה נתנה ביטחון ויציבות למקום. ואכן הם בנו את  בית הקבע  הראשון בצור שלם. בהמשך נבנו שם בתים נוספים.    
שלמה המשיך  בהקמת  מרכזי לימוד יהדות   בברית המועצות, ארה"ב ואירופה  וניהל את המחלקה בסוכנות.  למרות האחריות הניהולית הגדולה שהייתה על כתפיו  מעורבותו בישוב המשיכה להיות משמעותית.
בשנתיים האחרונות שלמה נמצא במשרה ממשלתית בכירה  כיועצו  הבכיר של השר זאב אלקין.   
גם עתה  בית משפחת  נאמן  פתוח להמון צעירים  עולים  ומשפחות צעירות שפוקדות את ביתם בכל עת, בשבתות ובחגים  שנעזרות בהם  בתהליך הקליטה, סביב חתונות  ובכלל כמשפחה תומכת ומלווה.  
כמה כישורים ויכולות טבועים באדם זה שהחזון, המעשיות, אהבת העם והאדם הם חלק ממנו וכל מעשיו מתוך רוגע ונעימות. בשלמה שוכנת נחישות ובצידה פתיחות שמפתיעה אנשים הטועים להתבלבל ממראהו ומקוריות מחשבתית. כל אלו מתובלים בהומור משובח ונעשים בשמחה.
זכות גדולה תהיה לגוש עציון ששלמה נאמן יוביל את האזור בנאמנות.

רותי גיליס  

ועכשיו לדבריי:
לפני מספר חודשים כשרוחות הבחירות החלו לנשב במחוזותינו, שאלתי את עצמי מה הדבר שהכי קריטי למועצה בזמן הזה. התשובה הברורה שעלתה היא שהמועצה צריכה דמות ניהולית משמעותית, שתעשה סדר בניהול המועצה, תכניס רוח רעננה למערכת, ותעלה את המועצה על דרך המלך.
מבין כל המועמדים הדמות שמתאימה ביותר הוא שלמה נאמן שמביא איתו לפני הכל ניסיון ובגרות, שנקנו בשנים ארוכות של עשייה ציבורית בארץ ובחו"ל ובאופן כללי. יש גם יתרון גדול בכך שהוא בא מחוץ למערכת, כי יש סיכויים קלושים שמי שעמד בצורה כזאת או אחרת בראש המערכת ב5 השנים האחרונות יביא לשינוי המהותי הנדרש.
במה צריך לעשות סדר במועצה? לפני הכל בניהול הכספי של המועצה. למי שלא יודע, בשנים האחרונות בכל שנה המועצה נטלה הלוואות של כ6 מיליון ₪ על מנת לכסות על הפער בין ההכנסות שלה לבין ההוצאות, שם 'מכובס' למילה הלא נעימה גירעון. כמובן שזאת התנהלות בלתי אפשרית לטווח ארוך, כי את ההלוואות צריך גם להחזיר. 
מעבר לכך, חשוב לדעת שגם התקציב השוטף של המועצה שאושר לפני כחודש וחצי אושר עם חוסר של למעלה מ6 מיליון ₪ - זאת על סמך ההנחה שהמועצה תקבל תקציבים ייחודיים ליו"ש בסך כ8 מיליון ₪, שיכסו את הפער. (יש לציין שהמועצה, כמו מועצות אחרות ביו"ש, מקבלת תקציבים יחודיים ונעזרת בהם כבר שנים רבות). נכון להיום התקבלו כ2 מיליון ש"ח מהכספים הייחודיים, כך שהמינוס הצטמצם ללמעלה מ4 מיליון ש"ח(ותודה לידידי גדעון שינדלר שיידע אותי על כך), אך עדיין לא ניתן לדעת בוודאות אם נקבל את יתרת הכסף שיבטיח שהמועצה תתחיל את השנה ללא גירעון שוטף. 
הבעיה העיקרית היא שבשנים האחרונות לא נבנתה תוכנית ארוכת טווח שתייצר למועצה מקורות הכנסה משמעותיים. מקורות כאלה אינם מגיעים מהגדלת האוכלוסיה עליה מדברים כל כך הרבה (כי באופן פרדוקסלי ככל שיש יותר תושבים הפער בין ההכנסות להוצאות גדל לרעה) אלא ממנועי צמיחה כלכליים – כמו תיירות, תעשייה ומסחר, וכן חלוקת רווחים מהפעילות הכלכלית של החל"פ – תחומים שהוזנחו מאד בשנים האחרונות. מקור הכנסה נוסף שהתפספס - המעונות לגיל הרך מושכרים לעמותה שמנהלת אותם, תמורת כ1.7 מיליון ש"ח בשנה. מבני המעונות הם בבעלות המועצה אבל דמי השכירות משולמים משום מה למתנ"ס, ולא למועצה.
תחום נוסף שבו צריך לעשות סדר הוא מערכת החינוך. לדוגמה ניקח את האקלים הבית ספרי שנמדד על ידי משרד החינוך בכיתות ה-ו בגוש עציון במערכת המיצ"ב - אקלים בית ספרי. די להביט בשני גרפים מתוך הדו"ח כדי להבין שאנחנו ממש לא במצב טוב – בגרף הראשון "תחושה כללית חיובית כלפי בית הספר", נמדדו בגוש עציון בתשע"ה 63% לעומת 76% בנתונים הארציים. 

בגרף השני שיעור המעורבות בארועי אלימות שהוא גבוה בצורה משמעותית בגוש עציון (18% מהתלמידים היו מעורבים בארועי אלימות) יחסית לשאר הארץ (שם 11% היו מעורבים בארועים כאלה).

הטיפול המתבקש בבעיות אלו היה להציף אותן על פני השטח ולהוביל מדיניות שתקדם את מצב החינוך במועצה, תחת זאת אנחנו שומעים הצהרות שהמצב של החינוך טוב, הכל בסדר, החיים שלנו תותים (עם קצפת), הצהרות שמנסות להעמיד חזות שהכל בסדר, ומצביעות על חוסר יכולת להוביל שינוי.

אם כבר נגענו בתחום החינוך במועצה, אז אשתף אתכם בצערי הרב על כך שבתחום זה נחצה קו אדום, כאשר יו"ר עמותת ההורים של 'אורות עציון' פרסם מכתב שבו הוא כביכול לא תומך באף מועמד אך בפועל הוא מהלל ומפאר את פועלם לכאורה של דוידי פרל ומשה סוויל למען 'אורות עציון גוש עציון', תוך שהוא מתעלם מיתר המועמדים. בעיני זוהי גרירה מיותרת ומסוכנת של מערכת החינוך במועצה לתוך השדה הפוליטי, זו הידרדרות של מערכת החינוך בגוש עציון – הפיכת מוסדות החינוך לבסיס כח פוליטי במקום מוסדות חינוך.
יש לי תקווה גדולה, אפשר לומר אפילו חלום, ששלמה נאמן ייבחר ויביא איתו את השינוי המיוחל לגוש עציון
שבוע טוב ושנת אילנות טובה - 
מלאה פריחה ולבלוב, נטיעה והשתרשות.
אברהם ווייס, כרמי צור
ט.ל.ח.
חבר מליאת המועצה האזורית גוש עציון

בקשה חשובה: נא לא להעתיק את הטקסט - ולשלוח במייל, אלא לשתף את הקישור לבלוג,
http://begushetzion.blogspot.co.il/2017/02/blog-post_11.html
 אני מתקן אותו לפי הצורך ולפי הערות שאני מקבל - וכששולחים את הטקסט בלבד, עשויות להשתרש טעויות!!
תודה רבה
אברהם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה