יום ראשון, 5 בפברואר 2017

תמיכה במועמדותו של שלמה נאמן לראשות המועצה

מכתב לתושבי כרמי צור מנציגם במליאה, שיכול להיות רלוונטי גם לשאר תושבי הגוש... 
לפני שאדון בכמה סוגיות הקשורות להתנהלות המועצה בשנים האחרונות (כפי שראיתי מנקודת מבט של חבר מליאהחשוב לי לומר שבעיני הדיון הזה לא סותר את הכרת הטוב כלפי האנשים היקרים שעמדו בראשות המועצה בשנים אלו, וטיפלו בצרכי המועצה בכלל ובצרכי היישוב כרמי צור בפרט (לדוגמה: סיוע בתחום התחבורה הציבורית ליישוב, הפניית תקציבי ממשלה לבניית בית הכנסת ועוד). עם זאת, יש דברים שחסרים לי מאד בהנהגת המועצה ולכן אני החלטתי לתמוך במועמדותו של שלמה נאמן לראשות המועצה
באופן כללי, ניתן לומר שצורת העבודה שאפיינה את המועצה הייתה יותר של טיפול בשוטף, בתפעול המועצה ובקידום פרוייקטים (- אין ספק שזה חשוב!!) ופחות ניהול, תכנון לטווח ארוך, הצבת יעדי מקרו, העמדת חזון (כמובן שהכוונה לחזון שניתן לביצוע ולמדידה). 
תחום אחד שניתן לתת לחוסר זה הוא העיסוק בתיירות – למרות ההשקעה הכספית הרבה של המועצה בתיירות, הן מהתקציב השוטף (מימון עמותת התיירות) והן מכספים שגוייסו ממשרדי ממשלה וגופים אחרים, לא ראיתי שתחום התיירות התפתח והתקדם ברמת החזון, ברמת היעדים האסטרטגיים, תוכניות ארוכות טווח. זה מאד חבל בעיני כי לתחום התיירות פוטנציאל להיות מנוע צמיחה משמעותי במועצה. הביקורת עלתה בצורה ברורה בדברי חברי המליאה בישיבה שנערכה בנושא בחודש ניסן תשע"ו. בחודש סיוון בשנה שעברה הוחלט על הקמת וועדת תיירות של המועצה, בראשות ס. ראש המועצה, הוועדה טרם התכנסה ולו פעם אחת.
תחום נוסף, הוא תחום החינוך – המועצה השקיעה רבות בבניה, שיפוץ ופיתוח של מבני מוסדות החינוך, אך לא ראיתי עיסוק ביעדים ובחזון לקידום החינוך וההוראה במוסדות החינוך, תחומים שניתן להעריך ולמדוד את ההתקדמות בהם בין השאר בעזרת מערכת מיצ"ב. אגב, המצב במערכת החינוך בגוש עציון, לפחות לפי מערכת המיצ"ב הוא לא מזהיר, הן בתחום ההישגים, והן בתחום האקלים הבית ספרי, אתם מוזמנים להיכנס למסמכים ולהתרשם בעצמכם: מיצ"ב - גוש עציון - הישגים מיצ"ב - אקלים בית ספרי.
יש לציין ששיטת הניהול של המועצה, התבטאה בין השאר בכך שדיוני המליאה בהם השתתפתי בהם לא עסקו בחשיבה רחבה אלא לרוב בפרטים.
תחום נוסף שניתן לראות חוסר משמעותי בניהול ובעבודה לטווח רחוק הוא תחום הקרקעות – אנחנו ביישוב מרגישים את זה היטב – סביב ליישוב יש אדמות הסקר שבעוד שהמועצה לא מצליחה להביא לביצוע סקר ולהסדרתן, הערבים לא מחכים ומתקדמים כל הזמן בהשתלטות על הקרקעות. אגב, הישיבה האחרונה של ועדת הקרקעות של המועצה, בה אני חבר, התקיימה לפני כשנה ורבע. מצב זה כמובן לא קורה רק באזור כרמי צור אלא בכלל רחבי המועצה.
במהלך שלש שנותי במועצה נוכחתי לראות שאפשר גם אחרת – אני מתכוון לתחום הביטחון. במשך תקופה ארוכה המועצה לא הובילה ולא יזמה בתחום הביטחון אלא עסקה בתחזוקת השוטף. השינוי בפעילות המועצה חל רק אחרי שהתארגנות של קבוצת אזרחים מגוש עציון (שקמה בעקבות הפיגועים שהיו במרכז הגוש), הביאה להקמת ועדת ביטחון שבראשה עומד תושב אלון שבות, וועדה זו אכן מתכננת חזון ויעדים ארוכי טווח בתחום הביטחון בגוש עציון, ומצליחה לקדם אותן.
תחום נוסף שקיים בו חוסר ענק, והוא דורש חזון ותכנון ארוך טווח - הוא תחום התעסוקה בגוש. התחום לא התפתח ולא הוצב לגביו חזון ויעדים ברורים – זה תחום שהמועצה צריכה לקדם דרך הזרוע הכלכלית – עסקית שלה, שהיא החברה לפיתוח גוש עציון, שיו"ר הדירקטוריון שלה הוא ראש המועצה. לצערי החל"פ התרכזה בעיקר בהתפתחות בתחומי התחבורה ובתחום הבנייה, תחומים שהם אולי רווחיים לחברה, וזה חשוב מאד, אבל הם לא צריכים לבוא במקום פיתוח כלכלי של תעשייה, הייטק ועוד – שתייצר מקומות תעסוקה לתושבי הגוש, ותייצר הכנסות למועצה מארנונה.
לסיום אזכיר את תחום ההסברה - גם בתחום זה המועצה משקיעה סכומי כסף גדולים, החל מהייעוץ התקשורתי של המועצה, דרך חברת יח"צ (לרנר), ופרוייקט אירוח האחמ"ים בגוש עציון, וכלה בעיתון 'גושפנקה' (שמתוקצב על ידי החל"פ כחלק מהמימון שהיא מעבירה למועצה). עם זאת, לא ברור מהי התוכנית האסטרטגית ומה המטרות של המועצה בתחום ההסברה - כמה פעמים ניסיתי להבין למה אירוח האחמי"ם מתרכז בציר שבין מצפור האלף - דרך מסעדת היקב - לאומגה של חוות ארץ האיילים (עם גיחה מדי פעם להרודיון), ולא מגיע אפילו לפעמים ליישובים אחרים (לדוגמה לכרמי צור...), לצערי לא קיבלתי תשובה. את התוצאה של היעדר התכנון בתחום ההסברה אנחנו מרגישים בסוגיית הריבונות, שעלתה לסדר היום הציבורי בגוש בעקבות הקמפיין של שלמה נאמן. 
לדעתי שלמה נאמן מביא איתו, עם הניסיון שלו ועם היכולות שלו - גישה ניהולית אחרת: גישה שלא שוקעת בתפעול השוטף אלא מתחילה הפוך: מגדירה את היעדים הקריטיים לתקופה הקרובה, מתכננת אותם היטב, פועלת בכל הכח כדי להשיג את היעדים האלו, ואחרי שהיעדים הושגו ממשיכים הלאה. זאת נראית לי שיטת עבודה נכונה הרבה יותר, שיכולה לקדם את גוש עציון למקום אחר לגמרי בעוד לא כל כך הרבה שנים...


אשמח לתגובות, הערות והארות
ט.ל.ח.
אברהם ווייס
avrumw@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה