יום רביעי, 11 ביוני 2014

רשמים מפגישה עם מנהלי עמותת 'רמת דוד' - המפעילים החדשים של המעונות

תפילה לשלום הבנים

ביום זה, הלב הומה וכמעט לא יכול להכיל את הכאב, הדאגה, וחוסר הוודאות - כולנו מאוחדים בתפילה לשלומם של הבנים היקרים שנחטפו באכזריות בלב גוש עציון אור ליום שישי:
יעקב נפתלי בן רחל דבורה
גיל-עד מיכאל בן בת גלים
אייל בן איריס תשורה
אמש השתתפתי (עם עוד תושבים מהיישוב) בתפילה מרגשת מאד בכותל המערבי, הרחבה הייתה מלאה לגמרי בהמון עמך בית ישראל שהתאחד לתפילה מקירות הלב.

להלן דברים שפרסם היום הרב עדין שטיינזלץ, נשיא ישיבת מקור חיים בה לומדים שניים מהנעדרים: 
חטיפתם של תלמידינו היא מאורע מזעזע, מכאיב ומפחיד.
במקום ובזמן שנראים לנו, על פניהם, שקטים ושלווים אנחנו מתעוררים למאורע, שנוסף על הכל משאיר אותנו במצוקה הגדולה שאין לנו מה לעשות כדי לפתור אותה. אולי שפר גורלנו בתקופה הזו יותר מאשר בזמני העבר, שממש לא יכולנו אפילו לעשות ניסיון של מאמץ כדי להגיע לפתרון של ישועה.
עם זאת אנחנו, המשפחות, החברים והמורים של החטופים הללו, עומדים בשפלות ידיים. גם הדברים האמורים בגמרא על אחרית הימים, שמגיע מצב שבו "אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים", נאמרים בנימה מסוימת של ייאוש. היינו שמחים אם היה בידינו משהו ממשי לעשותו. וכעת כל שנשאר בידינו הוא לפנות אל אבינו שבשמים ולהתחנן אליו.
הרגשת החולשה שבאה בזה איננה מפני שיש לנו ספקות לגבי אבינו שבשמים, אלא משום שכאמור, "האלוקים בשמים ואתה על הארץ", ולעולם אין אנחנו יודעים עד כמה תחינותינו וזעקותינו לא רק שמגיעות למעלה, אלא גם פועלות למטה. מכל מקום, מה שאנו יכולים לעשות, והוא דרכי ישראל משכבר הימים, הוא להוסיף ולעלות בקודש, להוסיף וללמוד תורה, ואם אפשר – שכל אחד יוסיף משהו קטן מסוים שיהיה מתוך כוונה שהוא תוספת מיוחדת לשמם ולשלומם של הנעדרים.
וכיוצא בזה כל ישראל מורגלים באמירת תהילים, ובוודאי צריך להוסיף באמירה זאת, ובמיוחד שני מזמורים שנראים לי שייכים ונוגעים לעניין הזה: מזמור קמ"ב ומזמור קמ"ג, שגם כפשוטם עוסקים בנושא זה.
יהי רצון שבזכותם ובזכות ייסוריהם, ועם תפילותינו ומעשינו, נזכה לראות בקרוב בשובם אלינו, אי"ה בריאים ושלמים.

כחלק מההיערכות בעקבות החטיפה, עולה שאלת האיום בפיגועי חטיפה נוספים ח"ו. לדברי כוחות הביטחון זהו אחד האיומים הבטחוניים המרכזיים היום ביהודה ושומרון. ראש המועצה, דוידי התייחס לכך  במכתבו לתושבים מיום ראשון. גם עמיתי למליאה, הרב עמיחי גורדין, פרסם על כך מאמר דעה באתר nrg,והרב שרלו פרסם מאמר היום באתר ynet . הנושא מורכב מאד, ומצריך זהירות רבה במיוחד כעת, על מנת שלא להסיט את תשומת הלב הציבורית מהנושא המרכזי - מאבק בלתי מתפשר באויבינו, ונקיטת כל פעולה אפשרית להשבת הבנים. 
תושבים מוזמנים לפנות לכתובת המייל שנפתחה לפניות תושבים בנושא תחבורה: gushtransportation@gmail.com, ולהעלות רעיונות והצעות

מעונות גוש עציון

נושא המעונות נראה היום, כלקוח מעולם כמעט אחר ... עם זאת, חשוב לי לעדכן על רשמי מהפגישה שנערכה ביום רביעי בערב עם מנהלי 'רמת דוד'. בתקופה האחרונה התעניינתי מאד במהלך של העברת המעונות בגוש עציון להפעלה בידי עמותת 'רמת דוד'. השתדלתי להביא לתושבים כמה שיותר מידע על המהלך. בין השאר הייתה לי גם ביקורת מסויימת על המהלך, כפי שניתן היה לקרוא מתוך דברים שכתבתי (את עיקר הדברים גם אמרתי בעל פה במועצה). אני רואה את תפקידי קודם כל כשליח של הציבור, וכשליח מחוייבותי היא קודם כל להביא את מירב האינפורמציה לציבור - הביקורת אינה סותרת את ההערכה הרבה לראשי המועצה ובפרט לפועלם לשיפור וקידום מערך המעונות.
לסקירות קודמות בנושא המעונות בגוש עציון: סקירה ראשונה סקירה שנייה

פגישה עם ראשי עמותת 'רמת דוד' 

הערב (אור ליד' סיוון תשע"ד) התקיימה פגישה עם ראשי עמותת 'רמת דוד'. מהעמותה השתתפו: - משה שטיין (המנכ"ל) ומיכאל דור (הסמנכ"ל), אורית בן עטר (מנהלת מערך המעונות הנכנסת, שזו ההזדמנות לברך אותה בהצלחה מרובה בתפקיד המאתגר). מהיישוב השתתפו: נציגת ועד הורים, נציגת ועדת חינוך, נציג המזכירות, רכז הקהילה ואנוכי. בפגישה נציגי היישוב העלו דברים ושאלו שאלות, וראשי העמותה הציגו את התפיסה הניהולית שלהם, ואת התוכניות שלהם לפיתוח המעון ולבניית כח האדם בו. כמו כן הם הציגו את תוכניותיהם להשקעה ושיפור המעונות, וכן לייעול המערכת עם דגש על חיסכון בהוצאות תחבורה.
בסקירה הבאה אגע פחות בנושאים המקצועיים של תפעול המעון שהם בסמכות ועד ההורים וועדת חינוך המסורים, ויותר בנושאים העקרוניים של דרכי העבודה הצפויים של העמותה. 

תנאי ההעסקה של המטפלות

בפרסום קודם הבעתי חשש כבד מפגיעה אפשרית בתנאי ההעסקה של המטפלות. המשתתפים השונים הביעו את דאגתם לכך שהמטפלות יקבלו תגמול הוגן עבור עבודתן הקשה והחשובה כל כך. מדברי ראשי העמותה עלה שהמצב מורכב:
מצד אחד (חצי הכוס המלאה) - המפעילים מעוניינים להשקיע מאד בכח אדם מקומי - והם מוכנים לתגמל עובדות תושבות היישוב בצורה משופרת (הסיבות הן שכח אדם מקומי חוסך הוצאות עתק על הסעות, וכן יש בו פוטנציאל לעובדות שירגישו שייכות למקום, ויהיו גורם יציב במעון). בנוסף, הם בונים את התנאים של המטפלות  כך שמטפלות טובות ומשקיעות מקבלות תפקיד של אחראית קבוצה, ואז השכר שלהן עולה.  עוד צ'ופר שלהם למטפלות הוא הכשרה של 'תעודת מטפלת' לעובדות מתאימות שמתחייבות לעבודה למשך זמן מסוים.
מצד שני (חצי הכוס הריקה, לעת עתה) - המפעילים החדשים אינם מחויבים כלל לתנאי ההעסקה הקודמים של המטפלות - לא לשכר, ולא לקרן ההשתלמות. חשוב להבין - יש עובדות שעתידות לא רק לאבד את ההישג המינורי לו הן זכו בעקבות השביתה האחרונה (קרן השתלמות) אלא גם להפסיד מאות שקלים בשכר החודשי ולהשתכר שכר מינימום בלבד (23.12 ₪ לשעה).
בשורה התחתונה לא צפוי שכל המטפלות תהיינה תושבות היישוב, ולכן הצפי הוא בעייתי - חלק גדול מהמטפלות צפויות להיפגע באופן משמעותי מבחינת השכר והתנאים הנוספים (קרן השתלמות). אני הפניתי את תשומת לבם של מנהלי העמותה לכך שכרמי צור 'סמוכה ונראית' לקרית ארבע - ואם המטפלות מהקריה תוכלנה לנסוע באגד הלוך חזור, הוצאות התחבורה שלהן תהיינה מינוריות (כ250 ש"ח לחודש). אני מעודד את מי שיכול להפעיל עליהם לחץ ולהתייחס גם למטפלות מהקריה כמטפלות מקומיות בכרמי צור - עם תנאים משופרים.
בדברי לא התייחסתי לשאלת פיטורי העובדות - כפי שכבר כתבתי כאן, המתנ"ס התחייב לפטר את כל המטפלות והמנהלות עד סוף שנת הלימודים. העמותה מתכננת לעבוד עם ועדי ההורים ביישובים ולהחליט אלו מטפלות תמשכנה לעבוד ואלו לא. 

במקום סיום

נושא נוסף שלא הרחבתי עליו הוא קרן ההשתלמות - זה היה ההישג (כמעט היחיד) של המטפלות בעקבות השביתה, ולצערי ככל הנראה הן עתידות לאבד זאת עם המעבר למפעיל החדש. אחד היתרונות בקרן השתלמות מההיבט החברתי הוא שמדובר בכסף שלא סתם הולך לאיבוד בשטף החיים, אלא נשמר למספר שנים ומאפשר למשפחות לשים משהו בצד בשביל העתיד, וגם כגיבוי לאירועים שחורגים מהתקציב השוטף.
אחתום בדבריו של מורנו הרב בן אוליאל, במכתב שפרסם לתושבי היישוב תחת הכותרת "מבשרך לא תתעלם":
"ראוי ביותר שמועצת גוש עציון תוביל דגל לפיו שכר מטפלות טוב ,הוגן והולם את השקעתן ומסירותן ,מהווה שיקול גבוה ביותר באופן ניהול וחלוקת התקציב במערך המעונות"

תגובה 1:

  1. כל הכבוד! העיסוק בתנאי השכר הוא עיסוק חשוב מהדרגה העליונה.
    כפי שאומרים בשמו של ר' ישראל מסלנט, מייסד תנועת המוסר ביהדות: "צרכיו הפיזיים של האחר הם חובתינו הרוחנית"

    השבמחק